Home Voeding Vlees Albert Heijn laat het afweten: het drama achter goedkoop vlees duurt voort
Albert Heijn laat het afweten: het drama achter goedkoop vlees duurt voort Afdrukken E-mailadres
Voeding - Vlees
Geschreven door Milieudefensie   

www.milieudefensie.nl    2 november 2009

Marktleider Albert Heijn acht zichzelf niet in staat werkelijk stappen te zetten op het gebied van duurzaamheid. In dagblad Trouw laat de supermarkt  weten dat haar 'pogingen om duurzaamheid op een hoger niveau te brengen zijn gestrand'. Jeroen Walstra, Milieudefensie: “Supermarkten kunnen wel degelijk de problemen aanpakken. Milieudefensie blijft consumenten oproepen hun supermarkt te vragen te stoppen met het verkopen van producten met foute soja.”

Op dit moment bevatten praktisch alle vleesproducten foute soja: soja uit Zuid-Amerika waar werkelijk van alles mee mis is. Ontbossing, geweldsconflicten, armoede en honger op een onvoorstelbare schaal en in een onvoorstelbaar tempo. Er schuilt een drama achter goedkoop vlees. Ruim 50 duizend mensen ondertekenden inmiddels de oproep  aan marktleider Albert Heijn. De marktleider erkent de verantwoordelijkheid voor de problematiek, maar zette vervolgens aan de onderhandelingstafel geen concrete stappen om de problemen op te lossen.

Jeroen Walstra van Milieudefensie: "Albert Heijn heeft het opgegeven. De problemen zijn te groot om door de supermarktsector opgelost te worden, beweren zij. Dat is een vreemde stellingname, omdat andere supermarkten, zoals Jumbo en Plus, aangeven juist wel de problemen aan te willen pakken. Zij scoren dan ook veel beter in onze supermarktmonitor."

De wereldwijde toename van de vraag naar vlees leidt tot een ongekende expansie van landbouwgrond voor de teelt van soja. Goedkope soja die gebruikt wordt om in Europa goedkoop varkens en kippen te voeren. En dat alles om voor de consument een zo goedkoop mogelijk lapje vlees in de schappen van de winkel te leggen. De ontbossing gaat in een tempo van acht voetbalvelden per minuut. Inheemse bewoners worden van hun oorspronkelijke leefgebieden verjaagd. Alleen al in Paraguay worden elk jaar 90 duizend boeren gedwongen landloos, werkeloos en tot armoede gedreven. Schaal en tempo van de problemen zijn ongekend en nemen toe.

Jeroen Walstra: "De urgentie voor snelle maatregelen neemt alsmaar toe. Tegelijkertijd zijn wij in ons polderland gewoon om lang en breed met elkaar te praten. Maar dat doet geen recht aan de mensen en de natuur in Zuid-Amerika. Omdat de marktleider het laat afweten hebben wij Jumbo Supermarkten gevraagd om samen met ons concrete plannen te ontwikkelen en zo het goede voorbeeld te laten zien. Klanten kunnen dit verzoek ondersteunen. Jumbo is op dit moment de duurzaamste supermarkt van het land. Wij helpen Jumbo graag over de streep."

P090211INT25001

 

Praktische lijsten

Meld fouten en verbroken links