Home Vervoer Auto De voor- en nadelen van elektrisch rijden
De voor- en nadelen van elektrisch rijden Afdrukken E-mailadres
Vervoer - Auto
Geschreven door Marlies Drees   

www.goedkoopsteautoverzekering.net    24 maart 2014


Marlies Drees van www.goedkoopsteautoverzekering.net heeft de voor- en nadelen van elektrisch rijden op een rijtje gezet:

Voordelen

Lagere kosten per kilometer
Je kunt met een elektrische auto veel besparen op je brandstofkosten. Een benzineauto rijdt gemiddeld 1:14, dan betaal je per kilometer gemiddeld zo’n 12,6 cent. Voor één kilometer die je in een elektrische auto aflegt betaal je 4 cent aan elektriciteit. Rijden in een benzineauto is al snel 3 keer zo duur dan elektrisch rijden.
De verwachting is dat de diesel- en benzineprijzen de komende jaren nog verder zullen stijgen door toenemende schaarste aan deze fossiele brandstoffen. Het prijsvoordeel van elektrisch rijden neemt in de toekomst dus waarschijnlijk verder toe.

Elektrische auto’s zijn milieuvriendelijk
Elektrische auto’s stoten geen CO2 en fijnstof uit, waardoor zij bijdragen aan het verbeteren van de luchtkwaliteit in de grote steden, die op dit moment erg slecht is. Wanneer er wordt gereden op groene stroom wordt het milieu nauwelijks belast, maar zelfs bij het gebruik van ‘grijze’ stroom is elektrisch rijden veel beter voor het milieu dan rijden op fossiele brandstoffen.

Geen BPM en wegenbelastiing
Bij de aankoop van een elektrische auto hoef je in ieder geval tot en met 2015 geen BPM te betalen. De wegenbelasting is voor veel zuinige auto’s weer ingevoerd, maar voor elektrische auto’s betaal je tot 2015 nog steeds geen wegenbelasting.

Nadelen:

Hogere aanschafprijs
Elektrische auto’s zijn altijd nog gemiddeld twee keer duurder dan een vergelijkbare benzine- of dieselauto. Dit wordt wel gecompenseerd door het belastingvoordeel, subsidies en lagere kosten per kilometer van elektrisch rijden.

Kleiner bereik
Het belangrijkste nadeel van elektrisch rijden is dat het bereik nog niet optimaal is. De meeste elektrische auto’s hebben op dit moment een bereik van 150km. Er wordt op dit moment gewerkt aan innovaties voor een groter bereik. Er zijn al accu’s met een bereik van 400km, maar die zijn nog niet betaalbaar voor het grote publiek.

Opladen duurt langer dan tanken
Daarnaast duurt een oplaadbeurt van een lege accu een stuk langer dan het voltanken van een benzineauto. Je kunt thuis een oplaadpunt laten aanleggen. Met zo’n 220 V-aansluiting thuis duurt het opladen wel acht uur. Bij een snellaadpaal die er steeds meer langs de snelwegen komen, zou het opladen maximaal 30 minuten moeten duren. Er zijn op dit moment zo’n 2500 publieke laadpunten in Nederland en er komen wekelijks meer punten bij. Het is in veel gemeenten mogelijk om een oplaadpunt voor je huis te laten installeren.

Het eerste wisselstation voor accu’s is gerealiseerd op Schiphol. Je kunt hier je lege accu omwisselen voor een andere volle accu, wat binnen enkele minuten gebeurd is. De bedoeling is dat er meer van zulke punten door Nederland komen.

Verzekering is vaak duurder
Veel verzekeraars hanteren een hogere premie voor elektrische auto’s. Dit komt door de doorgaans hogere aanschafprijs van elektrische auto’s en door de hogere reparatiekosten. Er zijn wel steeds meer verzekeraars die een speciale verzekering aanbieden voor elektrische rijders. Dan is bijvoorbeeld schade aan je laadpaal thuis gedekt en een sleepregeling naar de dichtstbijzijnde laadpaal.

Conclusie
Er kan niet met zekerheid gezegd worden hoe elektrisch rijden er in de toekomst eruit gaat zien. Duurzaamheid heeft de toekomst en elektrisch rijden kan hier enorm aan bijdragen. De markt van elektrisch rijden is op dit moment enorm in opkomst en verandert steeds. Er zijn een groot aantal voordelen en voor de nadelen lijken ook steeds meer oplossingen te worden gevonden. Er komen steeds meer laadpunten bij en de laadtijd wordt korter. Steeds meer verzekeraars bieden autoverzekeringen aan tegen hetzelfde tarief als benzineauto’s. Verwacht wordt dat de accu’s van elektrische auto’s de komende jaren goedkoper worden en dat het bereik gaat toenemen. Daar staat tegenover dat de subsidies en het belastingvoordeel voor elektrisch rijden niet eeuwig zullen blijven bestaan. Kortom; de markt rond elektrisch rijden verandert steeds en het is niet exact te voorspellen hoe het er over een aantal jaar uitziet, maar het ziet er naar uit dat er steeds meer voordelen van elektrische auto’s bijkomen ten opzichte van benzineauto’s.


Noot van de redactie: Accu's bevatten materialen die schaars zijn. Door de toenemende vraag naar accu's, dynamo's en elektromotoren en de toenemende vraag door het groter worden van de markt (China, India) zou de prijs van accu's wel eens hoger kunnen worden in plaats van lager.

 

Meld fouten en verbroken links