Home Kritisch consumeren Alternatieven Carrotmobbing: nieuwe vorm van consumentenactivisme
Carrotmobbing: nieuwe vorm van consumentenactivisme

www.bewustverbruiken.be    16 juni 2009

Er is een nieuwe vorm van consumentenactivisme geboren: carrotmobbing. Het eenvoudig concept komt uit de Verenigde Staten. Iedereen winkelt, maar we doen dit nooit gecoördineerd. Als een grote groep mensen nu eens op dezelfde dag in eenzelfde winkel gaat shoppen... en in ruil investeert die winkel een deel van hun uitgaven in energiebesparende maatregelen. Hun geld wordt goed besteed, de winkel bespaart op termijn en het milieu vaart er wel bij... win-win-win! Carrot verwijst naar de wortel die de bedrijven wordt voorgehouden.

De filosofie achter carrotmobben ontstond in California: overheden zetten zich lang niet genoeg in tegen klimaatverandering. Wat als de oplossing lag in het feit dat bedrijven alles doen voor geld? Iedereen consumeert, maar we moeten onze consumptie beter en doelgerichter organiseren. Dus, waarom niet winkels vragen hoeveel ze bereid zijn te investeren in de energie-efficientie van hun zaak, in ruil voor een hogere omzet. De hoogste bieder wint, en naar die zaak trekken we met z'n allen, als een 'mob', om samen de omzet te verhogen.

Ondertussen is er ook een carrotmobgroep in Vlaanderen. Carrotmob Vlaanderen is een open groep voor ieder die gecharmeerd, gepassioneerd of gefascineerd is door het Carrotmob verhaal. Uiteraard maken deze activisten ook gebruik van Facebook.

Het actieplan van Carrotmob Vlaanderen:
Stap 1: zoeken naar fans van het idee.
Stap 2: beslissen welke stad ze als eerste carrotmobben.
Stap 3: zoeken naar de winkel die bereid is het hoogste % van de omzet terug te investeren.
Stap 4: afspreken vrienden uitnodigen.
Stap 5: samen gaan winkelen en een feestje bouwen.
Stap 6: terug naar Stap 2

Meer info op de homepage van carrotmobbing. Bekijk hier het videoverslag van de eerste Carrotmob in San Francisco.

 

V091606INT25704

 

Meld fouten en verbroken links